Skärpedjup

0M SKÄRPA, SKÄRPEDJUP OCH HUR DESSA KAN ANVÄNDAS

SKÄRPA

är det du får när du fokuserar (skruvar på skärperatten / ställer skarpt) så, att en punkt i motivet bildar en skarp punkt på filmen eller sensorn. Det du gör då är att se till att avståndet mellan objektiv och sensor är rätt i förhållande till objektiv och motiv. Om avståndet till motivet är kort ska avståndet mellan objektiv och sensor vara relativt större än om man fotograferar något långt borta. Testa med ett förstoringsglas och läs mer om optik på sidan om brännvidd.

SKÄRPEPLAN

När du ställer in skärpan (=fokuserar) på ditt motiv i kameran så är det inte bara just den punkten, Yodas öga eller vad det nu kan vara, som blir skarp. Allt annat med samma avstånd till kameran blir också skarpt, det som ligger på samma skärpeplan. En plan yta, som vid reprofotografering av en boksida till exempel, ska hela ytan återges som lika skarp.

SKÄRPEDJUP

Skärpan kan ha en mer eller mindre stor utsträckning i motivets djupled. Man säger att bilden har ett skärpedjup som kan vara kort eller långt. Titta på den här gif-animationen här under! Fokus (=skärpan) är hela tiden ställt på Yodas öga. Vid bländare ƒ:2 är i princip bara ögat skarpt. När bländaröppningen blir mindre så blir först gubbarna närmast (framför och bakom) Yoda skarpa. Vid bländare ƒ:16 upplevs nästan alla Pez-gubbar i raden som skarpa. Varför det blir så här förklarar jag längre ner på den här sidan.

djup

Objektivets optiska kvaliteter påverkas också av olika bländarinställningar: Vid bländare ƒ:2 ger bilden ett disigt och litet kontrastlöst intryck. Sedan ökar kontrast och detaljåtergivningen snabbt. Man brukar säga att alla objektiv har bäst optiska egenskaper två bländarsteg från minsta bländaröppning, vilket på det här objektivet skulle vara bländare ƒ:8. Det som gör att ett väldigt litet hål ger sämre optiska egenskaper har med diffraktionseffekten att göra. Mycket information på en gång… men kom ihåg att en mycket stor och en mycket liten bländaröppning ger problem med bildkvaliteten på olika sätt. En hålkamera har till exempel ett oändligt skärpedjup och pytteliten bländare men rätt kassa optiska egenskaper därutöver.

När avståndet mellan lins och film/sensor är för kort i förhållande till motivavståndet samlas ljuset i en punkt bakom sensorn. (Är avståndet för långt samlar ljuset i en punkt framför sensorn och det blir lika oskarpt.) Är objektivets öppning mindre krymper oskärpefläcken, men skärpepunkten ligger fortfarande bakom sensorn.

Kom ihåg:

  • Ett vidvinkelobjektiv ger ett mycket större skärpedjup än ett teleobjektiv vid samma bländare.
  • Bildens förstoringsgrad har betydelse för upplevelsen av skärpa och skärpedjup.